Van Afrika tot in Amerika - Reisverslag uit Kpandu, Ghana van Aniek Bossink - WaarBenJij.nu Van Afrika tot in Amerika - Reisverslag uit Kpandu, Ghana van Aniek Bossink - WaarBenJij.nu

Van Afrika tot in Amerika

Door: Aniek Bossink

Blijf op de hoogte en volg Aniek

29 Juli 2014 | Ghana, Kpandu


Het is al een tijdje geleden dat ik hier iets van me heb laten horen.. Helaas kun je in Afrika niet vertrouwen op een goed werkend netwerk. Ik heb de afgelopen weken weer veel beleefd!
Zo zijn we in aanraking gekomen met een aantal veel voorkomende Afrikaanse beesten: in de hotelkamer zat een enorme grote spin met harige poten en alles erop en eraan (ieeh!), een reusachtige slang in de bosjes en in onze kamer kregen we gezelschap van een muis en dikke kakkerlak! Met een hele lading deo hebben we de kakkerlak in coma weten te brengen en de spin werd verdreven met een bezem (uiterst koelbloedig zonder gegil en paniek, ahum..).
Verder was afgelopen donderdag de laatste schooldag van de kids! Dat betekende een groot feest op de Missahoe Montessori school met muziek- en dansoptredens uitgevoerd door de kinderen, erg leuk! Ook had ik een taak die middag: het uitdelen van de diploma's aan de kinderen die een voor een naar voren kwamen. Over een week beginnen de extra lessen voor de hogere klassen waar ik ook weer bij zal helpen. De jongere kinderen hebben nu t/m eind augustus vakantie en dat betekent dat ze de hele dag in het weeshuis zijn. Erg leuk!! Lekker spelen, springtouwen, bellen blazen, kleuren, boekjes lezen, UNO'en en kietelbeurten met schaterlachen als gevolg :) De Lotto heeft het slechts 2 weken overleefd maar de UNO doet het ook goed. Iedere morgen wanneer we ze om 6:00 uur wassen, begint het al: "Anieekk, can we play the game?" Naarmate we hier langer zijn, leren we de kids beter kennen en je krijgt een steeds betere band met ze. Tijdens de training is zo vaak gezegd "Zorg ervoor dat je je niet teveel gaat hechten", maar dat wordt wel steeds lastiger..

Er wordt hier de hele dag door gezongen en gedanst. We leren ze liedjes als "van Afrika tot in Amerika" en en de kleintjes vallen in slaap met "suja suja kindje". Nu de kinderen dus overdag thuis zijn, hebben we minder tijd om te schilderen. Maar inmiddels hebben de hal en de waskamer al een mooi donkergeel kleurtje. Ook hebben we leuke tekeningen op de muur in de woonkamer gemaakt. De oudere kinderen helpen graag met schilderen, ze zijn druk met de rollers in de weer. Gisteren was het DE avond waar de kinderen het al dagen over hadden: ze konden tv kijken! Van sponsorgeld hebben we een tv kunnen kopen en de plaatselijke installateur heeft het aan de muur bevestigd. Wat een blije koppies!! En wij zijn er ook blij mee, want wat zijn ze rustig als de tv aanstaat :)

Helaas waren er ook minder leuke dingen deze week.. Esther en Bente, twee meiden met wie ik hier zit, hebben malaria gekregen. Malaria krijg je doordat je wordt gestoken door een mug die het malariavirus bij zich draagt. We slikken iedere dag een pil tegen malaria maar deze geeft geen 100% garantie. En omdat de Volta regio een relatief groen gebied is, komen hier meer muggen (en dus malariamuggen) voor. Als je niets aan malaria doet, overlijd je er aan (dit gebeurt nog veel onder de Ghanese bevolking). Het virus krijg je door 1,5 liter infuus met antistoffen en veel prikken uit je lichaam. We hebben dus heel wat uurtjes in het ziekenhuis doorgebracht. Een ziekenhuis hier is ook een hele beleving op zich: kippen die rondlopen door de gangen, gebruikte spuiten op de vloeren, voorrang krijgen omdat we blank zijn, betalen voor een bloeduitslag en dokters die je ten huwelijk vragen (omg haha). Toen Bente een nacht moest blijven, hebben Magda en ik op de ziekenhuisvloer moeten slapen omdat ze geen bedden meer over hadden. Ook waren we toen getuige van een bevalling, een bijzondere nacht dus haha! Gelukkig gaat het inmiddels beter met Esther en Bente en zijn ze weer op het weeshuis.

Verder gaat de bouw van het toiletgebouw bij de school ook gestaag verder (zie de foto's). De fundering is af en de binnen- en buitenmuren staan inmiddels al. Er komen acht toiletten in het gebouw. Momenteel zijn ze bezig met de kozijnen. Helaas weet ik niet precies wanneer het hele project af is; een combinatie van nul bouwverstand van mij en slecht Engels sprekende bouwvakkers..
Maar als ze dan in gebruik kunnen worden genomen, kunnen ze eindelijk die vieze 'toilet'pannen die de hele dag in de brandende zon staan, weggooien! Een mooi vooruitzicht :)

Naast het werken in het weeshuis hebben we ook een aantal dagen door Ghana gereisd. Zo hebben we de hoogste watervallen van West-Afrika bezocht (855 meter!). Ook hebben we een bezoekje aan Cape Coast gebracht, een drukke stad in het zuiden van het land. Daar hebben we Cape Coast castle bezocht, een van de grootste slavenforten van West-Afrika. Dit was erg indrukwekkend, je kreeg een goed beeld van de tocht die de slaven moesten maken 'Van Afrika tot in Amerika'. Verder hebben we daar de eerste echte Afrikaanse sloppenwijken gezien. Wat een armoede.. Maar alle kleine beetjes helpen, dus geven we geregeld een fooi en iets lekkers aan kinderen op straat :)
Volgende week gaan Magda en ik een aantal dagen naar Mole National Park om daar op safari te gaan! Ik kijk er naar uit!

Liefs Aniek


  • 29 Juli 2014 - 15:57

    Fenna :

    Lieve Aniek,
    Wat leuk om weer een verhaal van je te lezen! Ik zie het helemaal voor je hoe je als held dat beestenklusje geklaard hebt.
    Heel veel succes en plezier daar met de kinders en het weeshuid, en tot snel!
    Kussies Fenna

  • 29 Juli 2014 - 18:42

    Sylvia:

    Hoi Aniek, wat een mooi verhaal en wat een ervaring in zo'n bijzonder land. Geweldig dat je dit werk doet, maar probeer ook te genieten van de zee en de zon. Succes en tot over een paar weken in het mooie Tubbergen. Groetjes van de Fam. Eppink

  • 29 Juli 2014 - 19:42

    Angéla Kouijzer:

    Aniek, geweldig. Kippenvel en tranen in de ogen van je verhaal. Ik zie het zo voor me, zo boeiend vertel je het. Ja...weet gewoon even niet wat te zeggen, want ja, dit is voor het eerst voor mij dat iemand die ik goed ken dit doet én mij via mail op de hoogte kan houden. Nog veel plezier en succes met alles. We spreken elkaar weer in Tubbig. Doei (ook namens iedereen hier)

  • 29 Juli 2014 - 21:08

    Linda:

    Hoi Aniek,

    Jeetje wat een verhalen zeg, wat maak jij daar indrukwekkende dingen mee. Gaaf hoor, ook wel heftig moet ik zeggen. Ik vind het onwijs stoer en dapper van je dat je dit doet! Heel veel succes en plezier nog. Ik kijk uit naar je volgende verhaal :-)

    Groetjes Linda

  • 29 Juli 2014 - 21:31

    Lisanne:

    Hey Aniek,
    Wederom een mooi beschreven verhaal, interessant en leuk om te lezen! Ik vind je een held dat je überhaupt die spin achterna hebt gezeten met een bezem whahahaa! En wat een belevingen in dat zkh ook! Hopelijk knappen de meiden snel weer op, dat moet wel heftig zijn geweest. Ik wil je veel plezier met de safari wensen en nog heel veel succes in Ghana. En blijf uiteraard goed op jezelf passen!!
    Veel liefs Lisanne!! XXX

  • 30 Juli 2014 - 23:06

    Carlijn:

    Lieve Aniek,
    Aan alle verhalen te lezen en foto's te zien, heb je het erg naar je zin in Ghana. Super om dit te horen!
    Haha wat een heldendaad met de beesten. Voortaan kun je alles aan in Groningen (zelfs loslopende katten verdrijven)!
    Veel plezier met de kinderen! & geniet van je safari tocht!!
    Doot henig an! En we kijken uit naar alle verhalen die mogen volgen.
    Lieve groet van carlijn en de rest van familie Boerrigter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aniek

Deze zomer ga ik vijf weken vrijwilligerswerk doen bij de stichting Missahoe Wonder in Ghana. De stichting heeft twee grote projecten: het weeshuis Missahoe Children’s Home en het bijbehorende basisschooltje: de Missahoe Montessori School. Beide projecten zijn gevestigd in Kpando, een klein dorpje in het zuidoosten van Ghana. Ik zal gaan werken in zowel het weeshuis als het basisschooltje. In het weeshuis zal ik helpen met de dagelijkse dingen als de kinderen wassen, aankleden, voor ze koken en natuurlijk veel met ze spelen en hun alle liefde en aandacht geven. In het basisschooltje zal ik wiskunde, Engelse en Franse les aan de kinderen geven. In deze reisblog houd ik jullie op de hoogte van alle dingen die ik meemaak tijdens mijn zomer in Ghana. Het avontuur waar ik mijn hele leven al van droom. De droom die nu eindelijk werkelijkheid gaat worden. Daarnaast zal ik op deze blog foto's plaatsen van het project dat ik ga financieren met jullie donaties. Ik laat hiermee dus iets blijvends achter voor de kinderen in Ghana.

Actief sinds 03 Okt. 2013
Verslag gelezen: 586
Totaal aantal bezoekers 5817

Voorgaande reizen:

10 Juli 2014 - 26 Augustus 2014

Ghana

Landen bezocht: